Szegedi Kis István Református Gimnázium, Technikum, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium Békés

“Keresztyén szellemiséget, kiváló szakmai szintű oktatást, sportolási lehetőséget kínálunk óvodától az érettségiig! Hit, tudás, szeretet…"

HATÁRTALANUL!

Iskolánkban ( békési Szegedi Kis István Református Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium) már hagyomány, hogy pályázatot nyújt be az Emberi Erőforrás Minisztériumának „HATÁRTALANUL!- tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” elnevezésű felhívására, amelynek köszönhetően az idén 42 gyermek utazott Erdélybe.

2017.09.18.

2018. március 12-én (hétfőn) kora reggel gurult ki az autóbuszunk a gyülekező helyről. A határt átlépve a csoport Nagyszalontán, Arany János szülővárosában állt meg először. A Szobor parkban koszorút helyeztünk el Toldi írójának szobránál, majd a Csonka torony megtekintése után az utunk Nagyváradra vezetett. A város főterén megkerestük az EMKE kávéházat, ahol többek között Ady Endre is törzsvendég volt. A  fiatal újságírók, költők  itt találkoztak beszélgettek, hallgatták meg egymás műveit. Innen a Székesegyházhoz sétáltunk, ahol már vártak bennünket. Idegenvezetőnk irányításával jártuk körbe a templomot, majd a Szent László Múzeum kincseivel is megismertetett bennünket.

A következő pihenő Erdély kapujában, Király-hágón volt, ami nem csak csodálatos látványt tartogatott a gyermekek számára, hanem sokan először kóstolták meg az erdélyi mícset. Ez után a tordai hasadékhoz mentünk.  A szoros bejáratától mintegy félórányi utat tettünk a hasadék belsejében a kissé sáros ösvényen. Több függőhídon is átkelve nagy élményt jelentett ez a kis túra.

Már sötétedés után értünk első szálláshelyünkre, Torockóra.

Másnap kora reggel folytattuk utunkat.  A tordai sóbányához igyekeztünk, hogy nyitáskor mi legyünk az első csoport. Ki gondolná, hogy a közelmúltban a világ 25 leghihetetlenebb látványossága közé választott helyszín a föld alatt nemcsak a természet páratlan só-csodáival, de óriáskerékkel, csónakázótóval, fürdésre alkalmas barlangi sóstavakkal is rendelkezik?

Az idő itt is gyorsan elszaladt, indulnunk kellett tovább, mert a második szálláshelyünkig, Gyergyószentmiklósig hosszú út állt előttünk, és közben is néhány látnivaló, érdekesség várt még ránk. Korondon az Aragonit Múzeumban, majd egy helyi kalapos mesternél tettünk látogatást.

Farkaslakán  már csak rövid megállót tartottunk, ahol Tamási Áron sírjánál róttuk le kegyeletünket.

A harmadik nap délelőttjén az egyik legcsodálatosabb természeti környezetben, a Békás-szorosban sétáltunk a monumentális sziklafalak között, majd a Gyilkos-tó mellett friss hóval csatáztak, játszottak önfeledten a gyerekek.

A délutánt Gyergyószentmiklóson töltöttük. Számos nevezetessége mellett az örmény templomba is ellátogattunk.

Negyedik nap reggeli után elbúcsúztunk a szálláshelyünktől, és indultunk Sepsiszentgyörgyre. Út közben megálltunk Marosfőn. Bár a táj hóval borított volt, mégis csodálatos napsütésben rövid séta után megtaláltuk a Maros-forrást, aminek vizét sokan meg is kóstolták.

A tanulmányi kirándulás fő célja a március 15. megünneplése volt a külhoni magyar testvéreinkkel. A városi ünnepséget délután 4 órára hirdették meg. Előtte még volt időnk felkeresni a Székely Múzeumot. A sok látnivaló között az egyik kiállító teremben felidézhettük a szabadságharc eseményeit, igazi ráhangolódás volt az ünnepre.

Mire kiértünk a térre több ezer ember gyűlt már össze, akikkel együtt néztük, hallgattuk az ünnepi műsort. Zárásként a magyar himnusz és a székely himnusz közös éneklése egy életre szóló élmény maradt számunkra.

Ezzel az érzéssel sétáltunk el Gábor Áron emléktáblájához, ahol elhelyeztük a második koszorúnkat.

Március 16-án már hazafelé „kacsintgattunk”.

Látnivalókban viszont még mindig bővelkedett az előttük álló két nap. Sepsiszentgyörgytől elbúcsúzva az első megállónk Prázsmáron volt. Az erődtemplomi látogatásunk után Fehéregyházára igyekeztünk.  A Petőfi Múzeum kertjében az egyik önkéntes tanulónk szavalata után koszorút helyeztünk el a költő szobránál. Innen Segesvárra vitt a buszunk. A várban megnéztük az Óratornyot, az Evangélikus templomot, megszámoltuk a „Diákok lépcsőjét”.  Késő délután a gyulafehérvári vár jelentett még erre a napra szép élményt.

Az utolsó szálláshelyünk Algyógyon volt, másnap innen indultunk haza. Először a dévai várhoz mentünk, ahol a meredek felvonó többeket elbizonytalanított, de végül valamennyien a hegy tetejéről gyönyörködtünk a csodálatos kilátásban.

Megálltunk még Vajdahunyad váránál, amit  Mikszáth Kálmán „a várak királyának” nevezett. Sajnos magyar idegenvezető nem volt, de az angol szakos kolléganőnk, és az angol nyelvet tanuló gyerekek közös „munkájának” köszönhetően nem maradtunk tárlatvezetés nélkül.

Utolsó pihenőnket Máriaradnán töltöttük, ahol a kegytemplomba sétáltunk fel.

Március 17-én a kora esti órákban érkeztünk meg a kiindulási helyünkre.

A feszített program ellenére a gyerekek beszámolóiból azt éreztük, hogy sajnálták volna, ha nemet mondtak volna erre a lehetőségre.